هارمونی

دست نوشته های هنری

هارمونی

دست نوشته های هنری

کالیبراسیون کردن مانیتور

 

  کالیبراسیون کردن مانیتور  

شما یک کاربر معمولی هستید که فقط روزی چند دقیقه از کامپیوتر برای گشت و گذار در اینترنت، بازی کردن و یا ارسال و دریافت ایمیل استفاده می کنید. شاید یک کارمند که هر روز چندین ساعت پشت سیستم خود می نشینید و مثلا به حساب های مالی شرکت رسیدگی می کنید. یا یک نویسنده هستید که از کامپیوتر به عنوان یک ماشین تایپ استفاده می کند و بدش هم نمی آید گه گاهی تکه هایی از نوشته هایش را در وبلاگش منتشر کند. یک نوجوان پانزده شانزده ساله چطور؟ آدمی که معمولا یا در حال بازی کردن است یا در حال چت کردن و یا گوش کردن به موسیقی. در نهایت ممکن است شما یک گرافیست حرفه ای باشید که مانند تمامی گرافیست های تحصیل کرده و حرفه ای این روزها از کامپیوتر به عنوان ابزار گرافیک استفاده می کند.  به هر عنوانی که از کامپیوتر استفاده می کنید، اولین و مهمترین چیزی که برای رابطه برقرار کردن با آن مورد استفاده قرار می دهید مونیتور یا نمایشگر آن است. خیلی از مردم بیشتر از اینکه به صورت زن یا بچه خود نگاه کنند به صفحه مانیتور نگاه می کنند.

ادامه مطلب ...

گرافیک محیطی و روابط عمومی

 

  

 گرافیک  محیطی و روابط عمومی  

 

▪ مشخصات‌ اصلی‌ گرافیک‌ محیطی‌ 


گرافیک‌ محیطی‌ از کلیه‌ علائم‌، تابلوهای‌ و چراغ‌ها، از شکل‌ و رنگ‌ و طرح‌ و خط ونوشتار بهره‌ می‌گیرد و اگر بامعیارهای‌ درست‌ استوار باشد می‌تواند :
ـ ارتباط های‌ اجتماعی‌ مردم‌ را تسهیل‌ کند .
ـ به‌ فعالیت‌ اقتصادی‌ سرعت‌ بخشد .
ـ ایمنی‌ و جریان‌ ترافیک‌ را بهبود بخشد .
ـ مردم‌ را از امکاناتی‌ که‌ شهر در اختیارشان‌ می‌گذارد آگاه‌ کند .
ـ جرائم‌ حاصل‌ از تشنجات‌ عصبی‌ مردم‌ را کاهش‌ دهد .
ـ به‌ رفع‌ نیازهای‌ اجتماعی‌ مردم‌ با ایجاد ارتباط با محیط اطراف‌ بوسیله‌ مشخص‌ کردن‌، راهنمایی ‌و اطلاع ‌رسانی‌کمک‌ کند .
ـ با ایجاد مناظر زیبای‌ بصری‌ در محیط، به‌ سلامت‌ ذهنی‌ مردم‌ یاری‌ رساند .
عوامل‌ اصلی‌ بیان‌ در گرافیک‌ محیطی‌ عبارتند از :
۱) پوستر
۲) علائم
۳) تابلوهای‌ بزرگراهها
۴) تابلوهای‌ راهنمایی‌ و رانندگی
۵) علائم‌ نورانی‌( نئونها )
۶) تبلیغات‌ روی‌ وسائل‌ نقلیه
۷) طراحی‌ محیطی‌ پارک ‌ها
۸) طراحی‌ روبناها و رنگ‌های‌ حاصل‌ از آنها
۹) طراحی‌ محل‌های‌ خدماتی‌ عمومی‌، ایستگاههای‌ اتوبوس‌، باجه‌ های‌ تلفن‌، نیمکت‌ ها و…
۱۰) طراحی‌ محیطی‌ مراکز فرهنگی‌ و تفریحی
۱۱) طراحی‌ حجم ‌های‌ تزئینی‌ در میدان ‌ها و پارک‌ ها
۱۲) تابلوهای‌ سردر فروشگا هها، مغازه‌ها، سینماها و کلیه‌ سازمان‌ها و موسسات‌ دولتی‌ و خصوصی‌
۱۳) انواع‌ تابلوهای‌ تبلیغاتی‌ مانند: بیل‌بورد، چهاروجهی‌، سه‌وجهی‌، سه‌بعدی‌، دیجیتالی‌ .

ادامه مطلب ...

گرافیک حسی

 

                                            

 

 

                        

                                            گرافیک حسی  

 

TOUCH GRAPHIC (گرافیک حسی) یک شیوه مخصوص در طراحی گرافیکی نیست. این یک لغت است که به طورکلی از آن در همه نوع طراحی استفاده میشود. گرافیک حسی یک موقعیت در طراحی گرافیکی است، نه آنقدر معین که تصور میشود بلکه یک شاخه طراحی کاملاً جوان در رشته گرافیک. این روشی است برای طراحانی که میخواهند ایده هایی اصیل داشته باشند چیزی که بیرون از شلوغی طرح و ایده ایستاده باشد و علاقه طراح به امتحان کردن محدودیتها و بالا بردن «ضریب شوخی» با طرح را نشان دهد و شاید خیلی تعجب برانگیز نباشد که بگوییم اکثر طراحیهایی که با استفاده از گرافیک حسی انجام شده اند، تبلیغات شخصی دفاتر تبلیغاتی را شامل میشوند.

ادامه مطلب ...

مقایسه کوتاه بین نستعلیق با نسخ و تعلیق

   

 

 

 

   مقایسه کوتاه بین نستعلیق با نسخ وتعلیق 

  

در میان خطوط ایرانی و عربی، خط نستعلیق به گواه آثار آفریده شده به عنوان زیباترین خط و برتر از خطوط هفت‌گانه شناخته شده و آن را عروس خطوط اسلامی نامیده‌اند.
خطوط هفت‌گانه ( اقلام سبعه ) عبارتند از خطوطی که ظاهرا از دو خط معقّلی و کوفی بوجود آمده‌اند و شامل خطوط : « ثلث، نسخ، محقّق، ریحان،توقیع، رقاع و تعلیق » می‌باشد که اغلب در کشورهای عربی متداولند و برخی از آنها نیز اکنون دیگرمنسوخ شده‌اند.
در این بین نستعلیق (= نسخ‌تعلیق) از ترکیب دو خط « نسخ » و « تعلیق » بوجود آمده که سابقه‌ی آن به حدود قرن هفتم هجری می‌رسد و در دوره‌ی تیموریان توسط میرعلی تبریزی مدون و قانونمند شد و به دست میرعماد الحسنی (درگذشت ۱۰۲۴ ه.ق.) به اوج زیبایی خود رسید. 


اما چرا ترکیب نسخ و تعلیق‌؟ 


خط نسخ ‌چون تقریبا در سطح خط زمینه نوشته می‌شود، بین تمام خطوط هفت‌گانه خواناترین خط است و به همین دلیل معمولا برای نوشتن ادعیه و قرآن استفاده شده و می‌شود.
اما تعلیق که بیشتر به عنوان خط تحریر برای نوشتن نامه‌ها و فرمان‌های حکومتی بکار می‌رفته، دارای دوایر زیاد، حروف مدور و قابلیت بسیاری در ارائه‌ی ترکیب‌های متنوع و کمپوزیسیون‌های گوناگون دارد. به همین دلیل بیشتر در بین کسانی رواج داشته که از نظر سواد و میزان آشنایی با خط در سطح بالایی بوده و در زمانه‌ی بی‌حوصله‌ی ما نمی‌تواند از نظر خوانایی گستره‌ی کاربری همگانی پیدا کند 

 

 

 

 

 

اما خط نستعلیق که دارای تناسب بی‌نظیری در میزان سطح و دور است، هر دو مزیت خوانایی و توان ارائه‌ی ترکیب‌های گوناگون را دارد. که به همین دلیل برای نوشتن زبان فارسی، مناسب‌ترین خط است و از این‌رو خط ملی و رسمی ایران بشمار می‌رود.
در حال حاضر علاوه بر ایران، در کشورهای عربی، پاکستان و بویژه افغانستان ( به دلیل تبادل گسترده‌ی فرهنگی هنرمندان مهاجر افغانی با هنرمندان ایرانی ) خط نستعلیق رواج دارد ولی از نظر قوت و ارائه‌ی آثار هنری هیچکدام قابل مقایسه با هنرمندان چیره‌دست ایرانی نیستند.
از قله‌های متقدم این هنر می‌توان به هنرمندانی چون میرحسین ترک ( ق ۱۳۰۰ ه.ق.)، میرزا رضا کلهر (ف ۱۳۱۰ ه.ق.)، میرزا غلامرضا اصفهانی ( ف ۱۳۰۴ ه.ق.) و عمادالکتّاب (ف ۱۳۱۵ ه.ش.) اشاره کرد که هرکدام در پیشرفت و تحول این خط نقشی بسزا داشته‌اند.
در میان استادان معاصری که در سالهای اخیر از قید حیات جسته‌اند، سید حسین و سید حسن میرخانی، علی اکبر کاوه و ابراهیم بوذری چهره‌هایی هستند که اغلب استادان و خوشنویسان معاصر در محضر آنها آموزش دیده و به نوعی سرچشمه‌های آموزش و رواج این هنر در جامعه‌ی ما محسوب می‌شوند.
در بین بزرگان نستعلیق که هنوز سرانگشتان نگارگرشان با مرکب‌سیاه، کاغذ را روسفید می‌کند، استادان غلام‌حسین امیرخانی، عباس اخوین و کیخسرو خروش قله‌هایی هستند که نامشان همواره بر تارک این هنر خواهد درخشید.

انواع مختلف طراحی های گرافیتی

                   انواع مختلف طراحی های گرافیتی    

 

اگر از کسانی هستید که با دقت به گرافیتی ها نگاه میکنید و به چیز هایی که پشت این نوشته ها و نقش هاست فکر میکنید، حتما” متوجه شده اید که گرافیتی ها اشکال مختلف و گوناگونی دارند : از نوشته های ساده ی یک کلمه ای تا نقاشی های بزرک که بر روی یک دیوار چند متری کشیده شده. در این پست روش های مختلفی که برای گرافیتی اغلب مورد استفاده قرار میگیرد کمی توضیح داده میشود، همه ی آنها روش هایی هستند که یک هنرمند خیابانی استفاده میکند تا حرف خود را به عابرین ساده بزند. خیلی ساده، خیلی تاثیر گذار

ِ”تگ کردن” ساده ترین راه برای یک گرافیتی کار محسوب میشود که معمولا” شامل اسم خود نویسنده است. اگراین کار توسط یک گروه انجام شود، اسم گروه به عنوان تگ کشیده میشود . تگ تگ ها میتوانند تقریبا” همه جا کشیده شوند، به وسیله های مختلفی مثل اسپری ، ماژیک یا حتی یک خودکار، تنها چیزی که مهم محسوب میشود تک رنگ بودن آن است . کاربرد تگ ها بیشتر برای جلب توجه و مالکیت دادن به یک منطقه است و بیشتر جزو قسمت خرابکارانه ی گرافیتی محسوب میشود

ادامه مطلب ...