۱- طراحی فیگور در اندازه بزرگ - با مداد - ذغال - کنته
۲- طراحی از جنسیت های مختلف پارچه
۳- طراحی از ترکیب چند فیگور
۴- طراحی منظره در محیط خارج از مدرسه
فروردین ماه :
۱- طراحی چهره و فیگور با آب مرکب
۲- طراحی چهره و اندام وترکیب چند فیگور با رنگهای محدود- تک رنگ -
پاستل گچی و روغنی
اردیبهشت ماه :
۱- طراحی ذهنی از چند فیگور
۲- پروژه پایانی نیمسال دوم شامل ترکیب چند فیگور 50×70 سانتیمتر
طراحی چهره ابعاد بزرگ
۳- طراحی بنا و منظره در محیط خارج از مدرسه
۴- برگزاری ژوژمان
نسرین خسروی
سئوالات طراحی2
1. در چه دورانی چشم انداز ها فقط پس زمینه ای برای پیکره ها وتک چهره ها بود؟
الف _رنسانس(کلاسیک)ب_امپرسیون قرن 19
ج_مدرنیسمد_الف و ج صحیح است
2."در معنای عام جدا کردن صفت یا خاصیت مشترک میان چند چیز و تاکید به این وجه مشترک"تعریف کدام سبک هنری میباشد؟
الف_اکپرسیونیسمب_رمانتی سیزم
ج_رئالیزمد_ آبستره(انتزاعی)
3.تاکید بر حساسیت درونی ،عواطف و خیال پردازی را می توان به وضوح در آثار این شیوه دید؟
الف_کوبیسمب_رومانتی سیزم
ج_امپرسیونیسمد_ هیچکدام
4. "پدر منظره سازی مدرن " به چه کسی اطلاق می شود؟
الف_کوروب_پیکاسو
ج_براکد_ وان گوک
5.برای انتخاب ترکیب بندی و زاویه دید مناسب از چه وسیله ای استفاده می شود؟
الف_کادرب_منظره یاب
ج_ خط افقد_ سلیقه شخص
6.بهترین و مناسبترین کادر برای نمایش صحنه ای از دریا چه کادری است؟
الف_مزبعب_مستطیل افقی
ج_مستطیل عمودید_دایره
7.................مهمترین فرایند در شکل گیری یک اثر هنری است؟
الف_اندازه گیری ب_تهیه پیش طرح
ج_کمپوزیسیوند_هر سه مورد
8. امپرسیونیزم زاده این تفکر است؟
الف_نور بیشتر از فرم اهمیت داردب_فرم بیشتر از نور اهمیت دارد
ج_نور و فرم همزمان اهمیت دارندد_ موضوع بیشتر از نور و فرم اهمیت دارد
9. در طراحی از منظره برفی وضعیت سایه ها چگونه است؟
الف_کنتراست زیاد ب_کنتراست کم
ج_بدون سایهد_ کنتراست متنوع
10.کدام صفت در زیبایی طراحی از منظره نقش اساسی را دارد ؟
الف_ریتمب_ خط
ج_تنوعد_ ترکیب
11.نقاش و نظریه پرداز هلندی که با الگو قرار دادن درخت توانست به شکل زیبا و خلاقانه ای از هنر انتزاعی دست یابد چه نام داشت؟
الف_کلود مونه ب_ موندریان
ج_کاندینسکید_ کنستابل
12.در طراحی از منظره کوهستانی اولین خطوطی که رسم می شود چه نوع خطوطی هستند؟
الف_خطوط جدا کننده کوهها از هم ب_خطوط جدا کننده کوهها از آسمان
ج_خطوط کناری کوهها از درختاند_ خطوط افقی و مورب
13.کدام مرحله در طراحی از گلها دارای اهمیت خاص است؟.
الف_طرح خطی ب_ طرح کلی
ج_ترکیبد_ سایه روشن
14.در نقاشیهای کدام فرهنگ از کاغذ برنج برای زمینه استفاده می شد؟.
الف_ایران قبل از اسلامب_ ایران بعد از اسلام
ج_چین و ژاپن د _ هند
15.در کشور ما ،توجه به ژرف نمایی در طرحها و نقاشیها به تدریج از زمان .............دیده می شود؟
الف_قاجاریه ب_صفویه
ج_زندیهد_سلجوقیان
16.خطی که همیشه در جلوی چشم ما هست و نقاط گریز روی آن قرار می گیرد چه نام دارد؟
17.در طراحی از منظره و بناها به دو نکته مهم و اساسی باید توجه کرد آن دو نکته کدامند؟
18.در فضاهای سنتی به کدام ویژگیها توجه بیشتری داشته باشیم تا حس عمیق تری را به بیننده انتقال دهیم؟
19.تفاوت خطوط در طراحی از معماری سنتی و معماری جدید چیست؟
20.نقاش و شاعر معاصر ایران زا نام ببرید و بنویسید بیشتر در چه زمینه ای نقاشی کرده است؟
۲۱.ماهیچه ها وعضلات صورت تا چه اندازه می تواند درتغییرات صورت موثر باشد؟1
۲۲.تغییرات نژادی را از چه طریقی می توان تشخیص داد؟ 1
۲۳.سه هنرمند معروفی که از چهره بسیار نقاشی کشیده اند را نام ببرید؟2
۲۴.تفاوت لگن خاصره مردان و زنان را بنویسید؟1
۲۵.ژرژروئو از چه موضوعاتی در نقاشیهایش استفاده کرده است ؟
1
۲۶.رژینالد مارش کیست؟1
۲۷.برای اینکه اسکلت بتواند سر پا بایستد کدام استخوانها باید محکم باشد ؟1
۲۸.استخوان دست به کجا باید وصل باشد تا بتواند امکان حرکت وجود داشته باشد؟1
الف_استخوان ترقوه ب_ دنده ها
ج_ستون مهره ها
۲۹.خط میانی افراد بالغ از ............ و در کودکان تا حدود سنی یک سال ازقسمت ......................عبور می کند. 2
۳۰.اندازه ایده آل اندام آدمی برای یونانیان .................میباشد.1
۳۱.طراحی حالت را توضیح دهید؟1
۳۲.در دوره رنسانس چه چیزی مورد توحه هنر مندان قرار گرفت؟2
۳۳.خصوصیات هنر مصر را بیان نمایید؟2
۳۴.خصوصیات هنرمردم غارنشین را بیان نمایید.2
۳۵.طراحی مبتنی بر حافظه چه نوع طراحی را می طلبد؟1
کار عملی مهر ماه :
1. تخته سنگی به همراه درختی کهنسال با نوری که از سمت چپ وبالاتابیده
می شود.
طراحی نموده و سایه بزنید .
اندازه کادر : 30 × 20
با تکنیک مداد
2. طراحی از 3 مدل برگ با حالتهای متفاوت .
اندازه کادر : 15 × 15 در3 کادر مجزا
تکنیک آزاد
نیلوفر عزیزم تولدت مبارک 26/7/89
20 تمرین برای طراحی بهتر
▪ تمرین ۱:
در کاغذ A۳یک کادر به فاصله چند Cm از دور کاغذ می کشیم. خطوطعمودی، افقی و مایل (صعودی نزولی) را در دو جهت متفاوت، از بالا به پائین و بر عکسو از راست به چپ و بر عکس، رسم می کنیم.
خطوط نباید از کادر بیرون بزند. برای تسلط بیشتر در کشیدن خطباید سعی شود خطوط با فاصله میلیمتری از هم کشیده شود. در هنگام کشیدن خط، مچ دست وانگشت ها نباید حرکت کند و فقط آرنج و کتف حرکت می کند. مهم ترین مسئله آن است کهذهن به دست فرمان دهد.
▪ تمرین ۲:
نقاطی در مکان های مختلف کاغذ رسم می کنیم و نقاط را با خط راستبه هم وصل می کنیم. نقطه گذاری ها هیچ ترتیب خاصی نباید داشته باشد. برای کشیدن خطاز یک نقطه به نقطه ی دیگر چشم باید به نقطه ای که خط می خواهد به آن برسد نگاهکند. هدف از تمرین آن است که خط بدون خطا به نقطه ی دوم برسد.
▪ تمرین ۳:
ابتدا یک خط افقی کشیده و در وسط آن یک نقطه می گذاریم سپس خطوطراستی کی کشیم که بدون خطا از نقطه عبور کنند
▪ تمرین ۴:
روی کاغذ سه و چهار نقطه می گذاریم و با خط راست به هم وصل میکنیم. دست نباید از روی کاغذ برداشته شود. اشکال نباید مشخصاً مثلث و مربع شوند.
▪ تمرین ۵:
روی کاغذ پنج و شش نقطه گذاشته با خط راست به هم وصل می کنیم. دست نباید از روی کاغذ برداشته شود.چند ضلعی ها را یک بار از دور به داخل و باردیگر برعکس می کشیم.
▪ تمرین۶:(رسم دایره)
ابتدا کشیدن دایره را چند بار بروی کاغذ نشان می دهیم به طوریکه صدای سائیده شدن انگشت ها بروی کاغذ شنیده شود سپس دایره را می کشیم. چرخش دستبرای رسم دایره می تواند در جهت دلخواه باشد.
▪ تمرین۷:(رسم بیضی)
بیضی ها را در جهات عمودی، افقی و اریب می کشیم. مهارت در رسمبیضی بسیار مهم است.
▪ تمرین۸:
رسم بیضی های متحدالمرکز.
▪ تمرین ۹:
یک مکعب ایزومتریک کشیده و در وجوه آن بیضی ها را رسم می کنیم. برای رسم مکعب نباید خطوط را پیوسته کشید. همچنین می توان برای تمرین اولیه بیضی هارا توسط نقاط کمکی رسم کرد. برای این کار ابتدا قطرها و خطوط عمودی افقی را در وجوهمکعب می کشیم، نقاط را مشخص می کنیم و با کمک آنها بیضی را رسم می کنیم. بیضی هاباید مماس بر خطوط وجوه مکعب باشند. مهارت در این تمرین بسیار مهم است. باید سعیشود. مکعب رسم شده کاملاً مکب مربع باشد.
▪ تمرین ۱۰:(تمرین نسبت)
یک پاره خط که از دو طرف بسته شده رسم می کنیم سپس دو برابر، سهبرابر و... آن را رسم می کنیم. پاره خط باید در جهات مختلف کشیده شود. برای تمریناولیه می توانیم نسبت های بزرگ شونده ی پاره خط را در زیر و کنار آن رسم کنیم، امادر مرحله ی بعد باید به طور پراکنده و نا مرتب رسم شود. به عنوان مثال اگر پاره خطاول را عمودی و در بالای صفحه گوشه ی راست می کشیم دو برابر آن را اریب و در پائینگوشه ی چپ می کشیم. همین تمرین را برای نسبت های کوچک شونده انجام می دهیم.
▪ تمرین ۱۱:(تمرین ترمز دست)
یک مربع را به صورت پیوسته رسم می کنیم. هدف تمرین آن است که خطرا آنجا که می خواهیم نگه داریم.
▪ تمرین۱۲:(مربع های متحدالمرکز)
شکل تمرین مربوطه را رسم می کنیم. گوشه های مربع ها همگی بایددر راستای هم بوده و از اتصال آنها به هم خط اریب صافی رسم شود. در واقع باید درهنگام رسم دست را در گوشه یمربع قبلی ترمز دهیم. تمرکز مربع ها نیز باید یک بار درسمت راست،یک بار چپ و...باشد.
▪ تمرین ۱۳:
یک مکعب مستطیل مانند شکل رسم می کنیم، سپس مکعب های کوچک رامانند دکمه های صفحه ی کیبورد داخل آن در می آوریم. برای رسم مکعب های کوچک ابتداخطوط موازی نزدیک به هم را در طول و عرض رسم می کنیم. همین تمرین را با مکعبایزومتریک انجام می دهیم.
الف) تمرینA: رسم مکعب های کم شده و زیاد شده.
ب) تمرینB: رسم نمای جانبی اشیاء منزل(محصول) و ماشین
▪ تمرین۱۴:(ارزش خطی)
یک خط پررنگ روی کاغذ می کشیم (فشار خودکار روی کاغذ باید تاحدی باشد که کاغذ نزدیک به پاره شدن باشد) با مقداری فاصله از خط پررنگ و در زیر آنیک خط با فشار متوسط (به اندازه ی فشاری که هنگام نوشتن به خودکار می دهیم) رسم میکنیم و در آخر در زیر خط متوسط با فاصله خطی بسیار کم رنگ (نزدیک به محو شدن) میکشیم. در بین این سه خط باید شش خط با ارزش خطی متغیر رسم کنیم (از بالا به پائینخطوط کم رنگ تر می شود. باید سعی شود فشار خودکار را به روی کاغذ تنظیم کنیم.)
▪ تمرین ۱۵:(قرینه سازی)
یک خط به شکل دلخواه کشیده و یک خط عمودی در کنار آن می کشیم ودر طرف دیگر قرینه ی آن را می کشیم. خطی که می خواهیم قرینه ی آن را رسم کنیم بایدبا تامل انتخاب شود و شکل مشخصی داشته باشد. قرینه را باید نسبت به خط دلخواه سریعتر رسم کنیم. در این تمرین به دو عامل باید دقت شود: دقت و سرعت
▪ تمرین۱۶:(Extrude: در لغت به معنی از قالب در آوردن، بیرونآمدن)
یک مکعب ایزومتریک رسم می کنیم روی وجه بالایی آن یک شکل بهدلخواه رسم می کنیم. شکل رسم شده را به پائین انتقال می دهیم. برای انتقال دادنابتدا نقاط متناظر را مشخص می کنیم سپس آنها را به هم وصل می کنیم. این تمرین را میتوانیم با حروف الفبای انگلیسی انجام دهیم.
اکسترود را می توان اینگونه تعریف کرد: حرکت یا انتقال یک شکلثابت در مسیر مستقیم. ساده ترین نمونه ی اکسترود استوانه است که در آن شکل بیضی درمسیر عمودی انتقال یافته است استوانه را در مسیرش از هرجا برش بزنیم شکل حاصله بیضیاست
▪ تمرین۱۷:(Loft در لغت به معنی اتاق زیر شیروانی است)
یک مکعب ایزومتریک که در جهت عمودی کشیده شده باشد (مکعب مستطیلعمودی) رسم می کنیم. در داخل آن صفحاتی موازی با سطح بالایی مکعب رسم می کنیم. حرکتروی این صفحات اشکال متفاوتی را رسم می کنیم سپس کناره های شکل ها را به هم وصل میکنیم. برای سم دقیق باید هم خطوط عمودی مکعب و هم صفحات کاملاً موازی رسم شوند.
لافت را اینگونه می توان تعریف کرد: حرکت یا انتقال یک شکل ثابتیا متغیر در مسیر غیر مستقیم و حرکت یا انتقال یک شکل متغیر در مسیر مستقیم.
الف) تمرین: لیستی از محصولاتی که با روش اکسترود تولید شده اندتهیه کنید. ممکن است بخشی از محصول
اکسترود شده باشد؛ آن را مشخص کنید. لیستی از محصولاتی که باروش لافت تولید شده اند تهیه کنید. نمای آنها را رسم کنید
تمرین: محصولاتی با روش اکسترود و لافت رسم کنید.
▪ تمرین۱۸:(Filet زدن) یک مکعب ایزومتریک رسم کرده در گوشه هایوجوه آن بیضی های مایل را رسم کرده سپس به جای گوشه های تیز مربع خط منحنی بیضی هارا پررنگ می کنیم. برای فیلت زدن گوشه ی روبروی مکعب ایزومتریک، یک مکعب کوچک تر درگوشه ی مکعب ایزومتریک در می آوریم. روی وجوه مکعب فرورفته بیضی ها را رسم کرده سپساز محل بر خورد خطوط داخلی بیضی ها، سه خط منحنی موازی با خطوط بیرونی بیضی ها رسممی کنیم.
▪ تمرین۱۹:(رسم کره)
یک مکعب ایزومتریک رسم می کنیم (باید دقت شود مکعب رسم شدهکاملاً مکعب مربع باشد تا شکل کره دقیق باشد.) مکعب را توسط صفحه هایی به دو نیمهچپ و راست، دو نیمه بالا و پایین و دو نیمه عقب و جلو تقسیم می کنیم. هر سه ی اینصفحه ها همدیگر را قطع می کنند. سپس روی هر سه صفحه بیضی رسم می کنیم. در آخر نوکهر سه ی این صفحه ها همدیگر را قطع می کنند. سپس روی هر سه صفحه بیضی رسم میکنیم.در آخر نوک بیضی ها را با خط منحنی به هم وصل می کنیم.
● تمرین های هاشورزدن ۲۰
▪ تمرین ۲۰-۱:
دو خط عمودی موازی می کشیم. خط را از بالا به پائین به سه قسمت: ۲۵،۱۰،۳۰تقسیم می کنیم و سعی می کنیم. به تعداد اعداد خط در این قسمت ها جای دهیم (با ارزش خطی یکسان). با تمرین بیشتر باید سرعت افزایش یابد و سعی شود خطوط از دوخط عمودی بیرون نزند.
▪ تمرین ۲۰-۲:
دو خط موازی منحنی می کشیم و در بین آنها خطوط مایل می کشیم.
▪ تمرین ۲۰-۳:
یک خط منحنی کشیده و خطوط را در جهت منحنی عمود بر مسیر حرکترسم می کنیم، همین تمرین را با دو خط منحنی موازی انجام می دهیم.
نکته:در هاشور زدن احجام باید دقت شود هاشور زدن متناسب با فرمو ساختار حجم مور نظر باشد. در هاشور زدن ارزش خطی خطوط هاشور باید یکسان باشد درعوض باید ترکم خطوط هاشور متغیر باشد.همچنین در تمرین های هاشور زدن باید منبع نوررا در جهت های مختلف در نظر گرفت. مسیر حرکت هاشور نیز مهم است.
▪ تمرین ۲۰-۴:
هاشور زدن استوانه: برای هاشور زدن استوانه خطوط هاشور بایدعمودی باشد، هر چه از طرفین استوانه دور می شویم فاصله ی خطوط بیشتر می شود.
▪ تمرین ۲۰-:۵ (هاشور زدن کره)
کره را از هر زاویه ای که نگاه کنیم دایره است. در نتیجه ابتدایک دایره رسم می کنیم. هاشور زدن کره دارای سایه و نیم سایه است. ابتدا مسیر حرکتهاشور را مشخص کرده سپس سایه و نیم سایه را در دو جهت متفاوت هاشور می زنیم.
▪ تمرین ۲۰-۶: (هاشور زدن مخروط)
هاشور زدن مخروط دو مسیر دارد؛ یکی مسیر عمودی(شبیه استوانه) دیگری مسیر منحنی (شبیه کره). تذکر: برای رسم مخروط ابتدا یک بیضی رسم کرده و یک خطعمود بر مرکز بیضی رسم می کنیم و از نوک خط عمود دو خط به طرفین بیضی رسم می کنیم.
▪ تمرین ۲۰-۷: (هاشور زدن گنبد)
هاشور زدن گنبد یک مسیر دارد اما شکل مسیر ترکیبی از فرم مخروطو دایره است. خطوط هاشور همچون مخروط از نوک بالا به پائین است (همچون مخروط) اماشکل خطوط منحنی است. در واقع شکل خطوط هاشور گنبد شبیه مسیر هاشور دایره و مخروطاست.
▪ تمرین:۲۰-۸: (هاشور زدن مکعب)
برای هاشور زدن مکعب جهت مایل خطوط هاشور مناسب است.در واقعباید جهتی را انتخاب کنیم که طول خطوط هاشور کوتاه تر باشد. در هاشور زدن مکعبایزومتریک باید هر سه وجه به شکلی متفاوت هاشور زده شود (جهت هاشور زدن تغییر کند) تا تفاوت وجه ها مشخص شود. سعی شود در هاشور زدن مکعب تراکم خطوط هاشور تغییرکند.
آزاده عزیزم
تسلیت واژة کوچکیست در برابر غم بزرگ فقدان پدر
از خداوند صبر برای شما و خانواده محــترم خواهانم
امیـدوارم که غم آخر زندگیـتان باشد . ما رو هم در
غم عزیز از دست رفته تان شریک بدونید .
خسروی 3/8/89
مرضیه عزیزم تولدت مبارک 22/8/89
کتایون عزیزم تولدت مبارک 21/9/89
امروز اول دی ماه بچه های گرافیک 1/3 واقعا منو سورپرایز کردن