در خصوص اهمیت مدرسه و جایگاه آن و انتظاراتی که جامعه از یک مدرسه موفق دارد ممکن است دیدگاههای متفاوتی وجود داشته باشد به نحوی که احتمالأ افرادی مدرسه را صرفأ یک مکان آموزشی دانسته که وظیفه آن انتقال مفاهیم آموزشی و درسی به دانش آموزان است .
اما مدرسه خوب مکانی است که بتواند اولأ آرامش و فراغت فکری را برای دانش آموزان فراهم تا با فراغ بال به دنبال اهداف تربیتی و آموزشی خود باشند . بعلاوه مدرسه باید بتواند شرایطی را فراهم نماید تا دانش آموز مسائل زندگی را عملأ تجربه کرده به « خود » واقعی خویش پی ببرد و با کسب تجارب لازم بر اعتماد به نفس خود بیفزاید .
دانش آموز در مدرسه باید عزت نفس و احترام شخصی خود را احساس و با تازه ترین و معتبر ترین یافته های علمی و هنری آشنا شود . مدرسه باید بتواند شیوه های سالم زندگی خانوادگی را به دانش آموز یاد داده و او را در انتخاب شغل آینده خود کمک نماید .
دانش آموز در محیط مدرسه باید بتواند یاد بگیرد و تمرین کند که چگونه شهروند خوبی باشد و روابط درست اجتماعی با افراد و نهادها را بفهمد و ممارست نماید . دانش آموز در محیط مدرسه باید با اصول بهداشت بدنی و روانی فردی و اجتماعی ؛ با حقوق و وظایف شهروندی ؛ با تفکر علمی و منطقی و با انضباط فکری و رفتاری به خوبی آشنا شود .
دانش آموز علاوه بر عوامل فوق باید در مدرسه یاد بگیرد که اعتقادات ، گرایش ها و ارزش های خود را به شکل قطعی تعیین و مشخص نموده و احساسات و عواطف خود را پالایش دهد .
مدرسه باید بتواند مفهوم آزاد اندیشی و تواضع علمی را به دانش آموز یاد داده و اورا برای سازگاری با محیط های گوناگون آماده نماید . دانش آموز در محیط مدرسه باید یاد بگیرد که چگونه از زندگی سالم و لذتبخش بهره مند و چگونه تولید کننده و مصرف کننده موفق و خوبی باشد . مدرسه باید انگیزه لازم و نشاط کافی را در دانش آموز ایجاد تا او برای ادامه تحصیلاتش در دوره های عالی و موفق شدن در مراحل بعدی زندگی آمادگی پیدا نماید .
پس مدرسه به طور خلاصه می تواند کارخانه ای باشد که محصول او یک انسان رشد یافته و تربیت شده برای ورود به عرصه اجتماع است . بدیهی است برای داشتن چنین مدرسه ای ، مهیا کردن ابزارهای مناسب ، نیروی انسانی متخصص و هماهنگی و همفکری همه نهادها ، سازمان ها و رسانه ها لازم و ضروری است .
در این بخش قسمتی از مبانی هنر های تجسمی را می خوانیمهنر(ART)هنرهای بصری(VISUAL ART)آن دسته از فعالیت های هنری است که بر مبنای طرح شکل می گیرد هنر هایی که اساسا از طریق حس بینایی درک می شوند. |
رشته گرافیک
توسعه رشته گرافیک زمانی شکل گرفت که عصر صنعتی شدن و تولید انبوه کالای صنعتی و غیر صنعتی آغاز شد و برای معرفی انبوه کالاها نیاز به تبلیغ پیدا شد تا مشتری در انتخاب خود دچار سر در گمی نشود . طبیعی است که برای عموم مردم تبلیغ کردن نیازمند زبان مشترکی بود که از تلفیق خطوط ، رنگ ها و علامت هایی باشد که تصویر شکل گرفته بتواند خواسته تولید کننده محصول را برآورده سازد .
گرافیک پیچیدگی های خاص خود را دارد و تابع سلیقه های متفاوت و نگاه های گوناگون است . رنگ ها معانی خاص خود را دارند و خطوط تعابیر خاص خودشان را . یک گرافیست می تواند در مورد تمامی ابعاد زندگی از طریق ارائه تصویر با مخاطبان خود صحبت کند . ناگفته نماند که ارتباطات تصویری با پیشرفت و توسعه تکنولوژی از طریق امکانات متنوعی که در دنیا ایجاد گردیده در امر پیام رسانی و انتقال مفاهیم موثر واقع شده است .
در طی تحصیل شما با مبانی هنرهای تجسمی ، طراحی 1 و 2 ، پایه و اصول صفحه آرایی ، رنپ شناسی ، مبانی تصویر سازی ، خط در گرافیک ، خوشنویسی ، چاپ دستی ، مناظر و مرایا ، کارگاه گرافیک ، تاریخ هنر ایران و جهان و عکاسی 1 و 2 آشنا می شوید . زمینه های شغلی رشته مذکور عبارت است از :
طراح نشانه ، تمبر و اسکناس
طراح تیتراژ تلویزیونی
طراح حروف و خط
طراح آگهی و تابلوهای تبلیغاتی
کاریکاتوریست
طراح تیزر و فیلم های تبلیغاتی
طراح بسته بندی
طراح جلد کتاب ، مجله ، نوار ، بروشور ، کاتالوگ
تصویر گر و صفحه آرا ، طراح پوستر ، اوراق اداری
و .....
عصر کنونی را عصر ارتباطات ، عصر انفجار اطلاعات ، عصر فراصنعتی ، عصر دانش و غیره نامیده اند.در این عصر ، قافله دانش و فناوری با سرعتی باورناپذیر و شگفت انگیز پیش می رود و اگر جوامع بخواهند همپای این قافله راه بسپارند بایستی حرکت کُند و سنتی خویش را کنار گذاشته و آهنگی تند و سریع برای گام برداشتن اختیار کنند؛ که اگر جز این باشد از قافله باز می مانند و این به مفهوم گسستن حلقه ارتباط ایشان با دیگر جوامع و انزواست.
در این چرخه تحولات و پیشرفت فناوری ، آنچه بیش از همه جوامع بشری را تحت تاثیر قرار داده ، ظهور فناوری ارتباطات و اطلاعات ICT: Information و Communication: Technology است.
این فناوری نظریه مک لوهان رامبنی بر کوچک شدن جهان و ایجاد دهکده جهانی محقق کرده و به گونه ای باورنکردنی ، فاصله ها را از میان برداشته و ارتباطات را بسیار سهل تر از پیش در سطح جهان برقرار ساخته است.
همزمان با تغییرات سریع فنون و مهارتها و ظهور پدیده های نوین در فناوری اطلاعات و تأثیر آنها بر شیوه ها و روشهای زیستن ، فرایند آموزش نیز که یکی از ارکان اساسی و بنیادین جوامع است متحول و دگرگون شده است.
آموزش الکترونیکی ، همچنان که از نامش برمی آید :
شامل همه آموزشهایی است که با استفاده از ابزارهای الکترونیکی اعم از صوتی ، تصویری ، رایانه ای ، شبکه ای و غیره انجام می شود.
آموزش الکترونیکی پدیده ای جدید و نو در دنیای امروز است که هنوز در بسیاری از نقاط جهان ناشناخته است یا شناخت اندک و مبهمی از آن وجود دارد در صورتی که آموزش غیرحضوری یا آموزش از راه دور ، سالهاست که به لحاظ تحولات و تغییرات ساختار اجتماعی و فرهنگی جهان معاصر در عرصه آموزش و یادگیری وارد و نهادینه شده است. در حقیقت آموزش الکترونیکی یکی از شیوه های آموزش از راه دور است .